31 March 2010

Türk Malı

Türk Malı diye bir dizi başladı televizyonda. Hayır, televizyon eleştirmeni tadında diziyi anlatmayacağım size. Güzel bir dizi, hatta başta Şafak Sezer'in oynadığını gördüğümdeki önyargıyı silecek denli güzel bir dizi -güzel bulduğuma göre Şafak Sezer'i senaryoya asla bulaştırmıyor olmalılar- ama konumuz kesinlikle bu değil. (Eğer konu bu olsaydı hayatımdaki normalleşme ve bunun standartlarım üzerindeki etkisi üzerinden devam edebilirdim.)

Mustafa Kemal Atatürk introducing the new Turk...Atatürk bu şarkıyı duysa muhtemelen mezarında ters dönerdi.
Dizi gerçekten güzel, ama diziyi izlerken ölmüş olmayı dilediğim anlar yaratan tek bir unsur var dizide; o da müziği. Sırf şurada "müzik" sözcüğünü kullandığım için bile kendimi affetmeyebilirdim, ama neyse ki "jingle" diyecek kadar da düşmedim. ("Cıngıl" demeyi düşmekten bile saymıyorum, ona mutlak sıfır noktası diyebiliriz ama.) Burada "müzik" dememin nedeni onun "dizi müziği" şeklinde bir kalıp olmasından ileri geliyor, ama asıl konuya dönersek, müziği bu kadar çekilmez kılan nedenleri size şöyle bir sıralamak isterim. Nakaratını yazarak başlayayım:

Türk Malı ho,
Türk Malı hey!
Baba bana para ver,
Baba der, "Ney?"

Bunu edebi bağlamda incelersek, hece uyumundan söz etmek olanaksız; 4-4-7-4 şeklinde gidiyor zira. Uyaktan söz edebilmek isterdim ama bu konuyu açtığım için kendimden utanıyorum. Ben ki Türkçe pop şarkılarda uyak yapmayı beceremeyip şarkıyı redife boğanları yerden yere vururdum, bunu görünce bütün popçuları öpüp başıma koyasım geldi. Göreceğiniz üzere, dörtlükteki tek uyak "hey" ve "ney"den ibaret... Daha fazla yorum yapmak isterdim, ama bu faciayı, kendi kendini tasvir ettiğinden daha iyi açıklayamayacağımı bildiğim için buna yeltenmiyorum bile.

Şarkının geri kalan sözleri de dizinin tüm konusunu ve karakterlerini olabilecek en sığ şekilde tanıtır şekilde devam ediyor. Kalan sözleri ve nakarattaki "Ney?" kısmının vurgusunu kendiniz duymak isterseniz dizinin açılış videosunu şuradan izleyebilirsiniz. Tanrı hepimizi böyle işkencelerden uzak eylesin temennilerimle bir girdimi daha sonlandırıyorum. Cümlemize geçmiş olsun.


Küçük not: Bu girdiyi yazarken ilk kez Chrome'un Zementa eklentisini kullandım. (Firefox için de mevcut.) Son derece güzel bir eklentiye benziyor, öneririm.
Enhanced by Zemanta

No comments:

Post a Comment